24. 1. 2014 - PRAHA - Měsíc před koncem roku nabírá nakupování dárků na síle. Týká se to i poukázek, které lákají na předem vybrané služby, zboží nebo zážitky za zvýhodněnou cenu. Leden je naopak dobou slevových kuponů, které lidé kupují hlavně pro sebe.
Lidé kupony na začátku roku využívají nejen k populárnímu hubnutí, ale i výhodným návštěvám restaurací nebo wellness zařízení. „V prosinci lidé nakupovali dárky pro druhé, leden je dobou, kdy dopřávají potěšení také sobě,“ konstatuje Marc Westermann z portálu KuponPlus. Zájem o slevové kupony v lednu je proti prosinci dokonce dvojnásobný.
Kdo by čekal, že v novém roce budou nejžádanějším zbožím různé sportovní kupony, aby lidé shodili přes Vánoce nabraná kila, mýlil by se. Vánoční „hostina“ pokračuje i v novém roce. „Vánoce byly pro peněženky našich běžných zákazníků výraznou zátěží, a tak k nám v lednu často zavítají s kupony. Začátkem roku přijímáme více než dvojnásobný počet plateb s kupony,“ uvádí Lovy Jain, majitel sítě indických restaurací Masala. Lidé si však v lednu kromě kuponů do restaurací kupují ve velkém množství také slevy na různé hubnoucí procedury, což může působit trochu jako paradox.
Zatímco poukázky lze uplatnit na předem stanovenou službu nebo zboží, kupony nabízejí mnohem větší možnost výběru. Sleva se vztahuje na celý nákup a uplatňuje se při placení. „Pokud jde více lidí do restaurace, může si každý z nich objednat podle libosti a v jakémkoliv množství. Omezení spojené s poukázkami nemusí vždy vyhovovat,“ vysvětluje Westermann. Výhodou může být také fakt, že oznámení o využití slevy dostane obchodník až při placení. Tím se lze vyhnout nešvaru, kdy se personál chová méně vřele k hostům, kteří přišli využít slevovou nabídku.
V oblasti gastronomie jsou slevové kupony obecně velmi oblíbené. „Každý zákazník má svůj limit útraty, který nechce překročit. S kuponem na slevu například ve výši 60 procent může uvažovat o restauracích, které by jinak byly za touto hranicí,“ uvádí Westermann. S tím souvisí i zajímavé zjištění podniků, že hosté utrácejí stejně, ať už přijdou se slevovým kuponem, nebo bez něj. „Většina zákazníků s kupony utratí v naší restauraci podobnou sumu, jako kdyby kupon nevyužili. Často totiž ochutnají dražší jídla anebo si objednají i předkrm či dezert, které navíc zapijí kvalitním vínem,“ potvrzuje Jain.
Zvyknout si na kupony je proto velmi jednoduché. Podle údajů portálu KuponPlus se 95 procent zákazníků po své první zkušenosti vrací a využívá slevové kupony i nadále.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.