20. 3. 2015 - Mohlo by se zdát, že předváděcím akcím po masivní kampani odzvonilo, ale není tomu tak. Už však nejde o nádobí prodávané v restauracích. Dnes se nabízí zdravotní přístroje na soukromých akcích konaných přímo v sídle prodejce. Záměr je zjevný - připravit důvěřivé lidi o právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.
„V posledních dnech se na naší poradenské lince objevují stížnosti spotřebitelů na společnost BNM-MEDICAL CZECH SE pořádající předváděcí akce. Spotřebitelé, v drtivé většině senioři, si nákup terapeutických přístrojů za 40 a více tisíc korun zanedlouho po příjezdu domů rozmyslí, ale prodejce odmítá odstoupení od smlouvy respektovat. Odvolává se na to, že smlouvy jsou uzavřené v prodejně a zde právo zrušit smlouvu do 14 dnů neplatí,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Spotřebitelé shodně vypovídají, že písemné pozvánce adresované na jméno předchází telefonické oslovení s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví. Z pozvánky se nedozvíte nic o výrobcích, které budou předmětem prezentace, pouze společnost slibuje, že představí svoji činnost. Z názvu, loga, poslání společnosti i internetových stránek s fotografií osob se stetoskopy kolem krku snadno nabudete dojmu, že se jedná o zdravotnické zařízení. Na akci nebude chybět občerstvení a dárek za účast. Průběh si již dokážete představit - vychvalování výrobků, losování o ceny a kupní smlouvy na přístroje za ceny, které po slevě jsou desetitisícové. Přidáte-li si k tomu moment překvapení, nemožnost porovnání s jinými produkty na trhu, psychologickou manipulaci, výhru v podobě výrazné slevy a odvoz až domů se zastávkou v bance pro peníze, nijak se to neliší od typických předváděcích akcí.
Jeden rozdíl tu však je. Akce se konají přímo v sídle společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, ve smlouvě označeném jako „prodejna“. Spotřebitelé tudíž údajně nemají právo odstoupit od smlouvy, protože zákon vyhrazuje tuto možnost pro případy, kdy nákup proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání (například v restauraci při předváděcí akci).
To však není pravda. „Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.