9. 3. 2018 - Pivo je pro ženy v Česku stále atraktivnějším nápojem. Meziročně vzrostla skupina žen, které si alespoň občas pivo dopřejí, konkrétně z 57 % na 59 %.
V průměru si jej dají skoro dvakrát za týden. Vyplývá to z výsledků každoročního průzkumu Pivo v české společnosti, který pro Český svaz pivovarů a sladoven připravuje Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR (CVVM).
Nositelkami vzestupného trendu jsou především ženy v nejmladší věkové kategorii 18 – 29 let, u nichž došlo k meziročnímu nárůstu o 6 %. Tři procenta přidala také skupina žen mladšího středního věku (30 – 44 let). „Mladší lidé jsou obecně otevřenější experimentům, chtějí zkoušet stále nové chutě, jejich loajalita ke značce a dokonce ani k typu piva ještě není tak vysoká jako v pozdějším věku. Pivovary na to reagují nabídkou pivních speciálů, jejichž obliba i mezi ženami stále roste,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. O dvě procenta meziročně narostla i skupina žen, které v situaci, kdy si nemohou dát normální pivo, sáhnou po jeho nealkoholické variantě.
Pivo je v Česku nápojem vzdělaných žen s dobrými příjmy
Novými konzumentkami piva jsou nejčastěji ženy s vyšším odborným a vysokoškolským vzděláním
a také s vyššími příjmy. „My ženy přistupujeme k výběru jídla i nápojů možná o něco sofistikovaněji než muži. Více se zajímáme nejen o složení a kvalitu, ale taky o to, co je právě tzv. trendy. V tom všem pivo dokonale obstojí, doplňuje Martina Ferencová.
Dva půllitry týdně
V průměru ženy v Česku vypijí o něco více než dva půllitry týdně. Tento ukazatel meziročně narostl jen zanedbatelně. Mírně pokles podíl žen, které si dají jeden až dva půllitry týdně, a narostl podíl těch, které vypijí méně než jeden nebo naopak více než dva půllitry za týden. „Naprostá většina žen se přirozeně drží v mezích zodpovědné konzumace, která odpovídá maximálně dvěma třetinkám piva denně. Takové množství nenaruší ani případný dietní režim. Pivo je taky ideální iontový nápoj po sportovním výkonu. Osobně považuji 10° a nealko pivo za nejlepší nápoje, které kdy lidstvo vynalezlo“, říká prof. MUDr. Jan Pirk, přední český kardiochirurg a zapálený sportovec.
Roste zájem o výrobu
Žebříčku témat spojených s pivem u žen podle studie CVVM vévodí to, jak a z čeho se pivo vyrábí
a jaké jsou jeho dopady na zdraví. Prakticky vůbec je naopak nezajímá vývoj situace na trhu piva v ČR a ani to, jaké jsou pivní trendy v zahraničí.
O průzkumu
Výzkumný projekt „Pivo v české společnosti“ probíhá v CVVM již od roku 2004. Sleduje trendy v množství a frekvenci konzumace piva v dospělé české populaci. Studie realizovaná na podzim 2017 pracovala s daty získanými od téměř tisícovky respondentů napříč jednotlivými skupinami dospělé populace v Česku. Podrobné výsledky jsou dostupné ve výzkumných zprávách CVVM: cvvm.soc.cas.cz.
O ČSPS:
Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se přímo či nepřímo podílejí na výrobě piva v České republice. Svaz navazuje na dlouhou tradici, jejíž počátky spadají do druhé poloviny 19. století. V té době jsou na našem území zakládány první profesní pivovarské a sladařské organizace. Současná podoba svazu pochází z roku 1991, kdy se podařilo profesní organizaci pivovarníků a sladovníků obnovit. V současnosti svaz sdružuje 26 pivovarských společností, 7 sladoven a 19 přispívajících členů, mezi nimiž jsou chmelaři, výrobci pivního skla, etiket, technologických a technických zařízení pro pivovarský sektor, vzdělávací instituce atd. Hlavním cílem svazu je prosazování a obhajování práv a společných zájmů svých členů. Podporuje rozvoj aktivit, které přispívají k řádnému provozování předmětu činnosti členů, zajišťuje kontakty
s legislativními orgány a příslušnými orgány státní správy. Svaz zastupuje zájmy svých členů i na mezinárodním poli v pivovarských a sladařských institucích a organizacích. Další informace naleznete na webových stránkách www.ceske-pivo.cz
Zdroj: Marek Vomočil
Ilustrační foto v úvodu: Pixabay
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.