Štamgast & Gurmán
Toto je inzerce. Proč ji ještě u nás nemáte také? Více ZDE

Pivovar Svijany se připojuje ke kampani #NEPETUJ!

Pivovar Svijany se připojuje ke kampani #NEPETUJ!

13. 9. 2018 - Pivovar Svijany se připojuje ke kampani #NEPETUJ!, která si klade za cíl omezovat výrobu nápojů v PET lahvích.

  • Plastové lahve jako obal nevyhovují, protože v nich dobré pivo rychleji ztrácí kvalitu
  • Miliardy plastových obalů s dobou rozpadu až 80 let navíc představují obrovskou hrozbu pro ekosystémy

„Spolu s iniciátory kampaně chceme přimět lidi, aby začali přijímat odpovědnost za odpad, který v každodenním životě vytvářejí. Současně však také chceme poukázat na skutečnost, že plast není pro pivo příliš vhodný obal. Nejenže mění chuťové vlastnosti a kvalitu piva, ale podle našeho názoru také snižuje úroveň české pivní kultury,“ uvedl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.

Ještě před několika lety by nikdo nevěřil, že se balení piva v PET lahvích mohlo v zemi s tak vysokou pivní kulturou ujmout, ale loni se už do plastových lahví stočila zhruba osmina veškeré pivní produkce pro domácí trh, ještě o tři procenta více než v roce 2016. „Toto číslo nás velice znepokojuje, a to nejen z důvodu naléhavé potřeby ochrany životního prostředí, ale i proto, že svědčí o nebezpečném snižování standardů českého pivovarnictví, které se v naší zemi pracně a po generace budovaly. Plast je totiž málo estetický a pro kvalitní pivo nedůstojný obal,“ dodal Roman Havlík.

 

Foto 1: Roman Havlík: „Plast je pro pivo velice nevhodný obal. Nejenže degraduje chuťové vlastnosti a kvalitu piva, ale i celkovou českou pivní kulturu.“

 

Podle svijanského sládka Petra Menšíka jsou PET lahve pro dlouhodobější uchovávání tak citlivého nápoje zcela nevyhovující: protože k němu propouštějí světlo a kyslík, pivo v PET lahvích nevyhnutelně stárne a ztrácí říz a pitelnost. Využívání PET lahví je tak v přímém protikladu k naší filosofii tradičního českého piva, je s ní stejně málo slučitelné jako některé moderní výrobní postupy a používání enzymů, čiřidel a dalších pomocných látek. Z toho důvodu jsme se už před lety rozhodli, že do PET lahví naše pivo stáčet rozhodně nebudeme, protože by to uráželo naši řemeslnou pivovarnickou hrdost,“ řekl.

 

Lahve z polyethylentereftalátu (PET) se za pomoci syntézy ropných produktů ethylenglykolu a kyseliny tereftalové vyrábějí teprve od roku 1978. V současné době se už na světě ročně prodá kolem 500 miliard kusů obalů s dobou rozpadu mezi 50 a 80 lety. Většina z nich končí na skládkách a ve světovém vodstvu. Dopady znečištění Země plastovým odpadem přitom vědci začínají přirovnávat k dopadu klimatických změn. Podle výzkumu nadace světově proslulé jachtařky Ellen MacArthurové bude v mořích a oceánech do roku 2050 více tun plastů než ryb. Plasty znečišťují všechny složky ekosystému a vedou až k zániku některých životních forem. Stále naléhavější problém představují zejména všudypřítomné mikroskopické plastové částice, které ve velkém kontaminují životní prostředí.

 

Téměř každá druhá lahev končí na skládce nebo se spálí

V České republice se podle dostupných údajů v současné době ročně uvádí na trh asi 60 tisíc tun PET nápojových obalů. „Ne všechny jsou však recyklované,“ upozorňuje iniciátor kampaně #NEPETUJ! a jednatel společnosti Moje odpadky Radek Staňka. Některé končí na skládkách nebo ve spalovnách, což má za následek obrovské ekonomické, ale hlavně ekologické škody. Cílem kampaně je proto přesvědčit co největší počet lidí buď k opakovanému plnění PET lahví, nebo raději k používání hodnotnějších obalů. „To, že kupovat si balenou vodu v místě, kde teče stejně kvalitní voda přímo z vodovodu, není rozumné, si už naštěstí hodně lidí začíná uvědomovat. U ostatních nápojů to bude ještě chvíli trvat. Proto jsme vděční za každého, kdo chce jít příkladem a NEPETUJE. Svijany dáváme za příklad jako první pivovar, který se k naší kampani připojil,“ pokračuje Radek Staňka.

 

Foto 2: Radek Staňka:Někteří ukazují prstem na politiky nebo na společnosti, které uvádějí na trh plastové obaly, ale každý by si měl nejprve zamést před svým vlastním prahem. Kdyby nikdo pivo v plastovém obalu nekupoval, nikdy by v něm nebylo.“

 

 

Začít u sebe

„Někteří ukazují prstem na politiky nebo na společnosti, které uvádějí na trh plastové obaly, ale každý by si měl nejprve zamést před svým vlastním prahem. Kdyby nikdo pivo v plastovém obalu nekupoval, nikdy by v něm nebylo,“ apeluje na české spotřebitele Radek Staňka. Ke kampani se podle něj již vedle jednotlivců připojují i výrobci nápojů a další podniky, spolu s Pivovarem Svijany naposledy například výrobce zařízení pro domácí přípravu perlivé vody SodaStream. „Zapojit se může každý, čím nás bude více, tím lépe pro všechny, ale hlavně pro naši přírodu,“ uzavírá Radek Staňka.

 

Další informace o kampani a registrace podniků i jednotlivců do projektu #Nepetuj na:

https://www.mojeodpadky.cz/nepetuj/

 

Video ECO SONG 3 NEPETUJ:

https://www.youtube.com/watch?v=DYLTWxLIEng

Pivovar Svijany podpořil i lokální promítání dokumentárního filmu A plastic ocean, který odhaluje pravdu o rozsahu znečištění moře a množství plastu v oceánu:

https://www.plastjepast.cz/plasticoceans/

 

 

 

 

 

Zdroj: Luboš Spálovský

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz