01. 12. 2020 - ČESKÁ REPUBLIKA - Aktuální situace spojená s pandemií koronaviru může v budoucnu posílit zájem o franchising. Ověřené koncepty podnikání, které oproti budování vlastní firmy zaručují do jisté míry úspěch a profit, budou podle odborníků lákat.
V současnosti je u nás přes 300 franchisových konceptů, poměr činí 59 % českých a 41 % zahraničních.
Podle odborníků by mělo franchisingové podnikání u nás i nadále růst. Mnohým podnikatelům se nechce v nejisté době experimentovat s podnikáním v neznámém oboru bez spolupráce s kvalitním partnerem. „V krizi se o franchisy, zájem zvyšuje. Podnikatelé hledají jistější byznys, což nahrává právě provozu podniků v licencích. Ty mají jasná a ověřená pravidla a často jistější profit, než podnikání vystavěné na zelené louce,“ uvádí Jiří Krajča z České asociace franchisingu (ČAF). Franchising podle něj přináší výhody pro podnikání, podnikatele a pro celou společnost. Franchisant má užitek ze zkušeností, které získal od společnosti současně s nákupem franchisového konceptu.
Trh by měl nabídnout víc konceptů
Do dvaceti let by se počet konceptů franchis u nás mohl zdvojnásobit, čímž by se Česko dostalo na obdobné množství jako ve srovnatelných zemích Západní Evropy. „Na trzích obdobné velikosti, jako je trh český, je okolo 500 – 600 franchisových konceptů. Příkladem pro nás může být Rakousko, kde je cca 800 franchisových konceptů,“ říká Jiří Krajča. Podle šetření ČAF je nyní v Čechách nejvíce franchis z oboru gastronomie, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání jako jsou jazykové školy. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, sýry, farmářskými potravinami a kosmetikou. „Rozmach franchis ale ještě přijde,“ věří Krajča.
Franchisy na celý život i jako dědictví
Zájem o franchisy potvrzuje McDonald´s, který má v plánu vybudovat další restaurace a k nim nabídne podnikatelům i nové licence. Společnost má jeden z nejpropracovanějších systémů franchis ve světě a v Česku vkládá licence do rukou podnikatelů k provozu restaurací již 25 let. Na pohled tvrdých pravidel pro vstup do tohoto byznysu se nezalekly v Čechách ani ženy. Z dvaadvaceti současných franchisantů je jich osm.
„Franchisový koncept společnosti McDonald's je výhodný pro obě strany. Svěřujeme do rukou podnikatelů ověřený koncept, plnou podporu a známou značku. Pro nás jsou zase lokální podnikatelé ideálními
reprezentanty, kteří znají místní prostředí a každý den se zapojují do chodu restaurace,“ říká Radim Foltýn, který má na starosti rozvoj franchis v rámci McDonald´s v Česku. Přiznává, že cesta k franchise McDonald´s není snadná, vyžaduje především lásku ke značce.
Historie franchisingu v Česku
Počátek rozvoje franchisingu v České republice byl roku 1991, kdy začaly na český trh vstupovat první franchisové systémy. První franchisovou pobočkou, která vstoupila na náš trh dne 20. Března 1992, byla restaurace s rychlým občerstvením McDonald´s. Mezi nejstarší prodejny, které byly otevřeny pomocí franchisového konceptu se řadí i OBI a YVES ROCHER.
Zdroj: McDonald’s
Ilustrační foto: McDonald’s v Malenovicích
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.