Štamgast & Gurmán

dTest: E-shopy s alkoholem porušují zákon

dTest: E-shopy s alkoholem porušují zákon

14. 2. 2013 - Drtivá většina e-shopů prodávajících alkoholické nápoje porušuje podle průzkumu časopisu dTest zákon. Nezabraňují totiž dostatečně tomu, aby se alkohol dostal do rukou dětem či mladistvým.

Prodej alkoholu mladistvým představuje zásadní problém, který není radno podceňovat. Časopis dTest proto provádí opakované průzkumy a na možné nebezpečí upozorňuje. Aktuálně bylo prověřeno 22 českých e-shopů.

Podle zákonné úpravy přitom platí, že „zásilkový prodej a veškeré další formy prodeje, při kterých není možné ověřit věk kupujícího, jsou zakázány.“ „Z tohoto ustanovení jasně vyplývá, že v případě nemožnosti prokazatelné kontroly věku zákazníka, se jedná o nezákonný prodej alkoholických nápojů,“ zdůrazňuje vedoucí poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Zákon současně uvádí, že prodávající poruší své povinnosti, pokud alkoholický nápoj prodá způsobem, u kterého není možné ověřit věk kupujícího – za toto porušení mu pak hrozí sankce až do výše 50.000 Kč.


Doplňkových možností ochrany se potom nabízí více. E-shopy by měly ideálně informovat o minimálním povinném věku zákazníků ve svých obchodních podmínkách. Toto kritérium nesplnily tři z prověřovaných e-shopů. Naopak 19 e-shopů tuto základní informaci podává a pozitivní je, že si navíc také většina z obchodů vyhrazuje možnost stornovat objednávku či nepředat zboží v případě nesplnění podmínky věku na straně kupujícího. Jak jej ale v praxi ověří, je otázkou.


„Horší situace nastává u dotazů na věk kupujícího před vstupem na stránky s nabídkou alkoholických nápojů,“ říká Lukáš Zelený a upřesňuje: „Tuto kontrolu nevyužívá celých 14 z 22 e-shopů.“ Upozorňovat na zákaz prodeje alkoholu dětem či mladistvým lze i běžným textem při prohlížení stránek. Činí tak ovšem pouze 10 prověřovaných e-shopů. Těsně před odesláním objednávky pak varuje mladistvé před nákupem jenom 14 obchodů.


V uvedeném průzkumu nejlépe skončily e-shopy „nakup.itesco.cz“ a „potravinydomu.cz“, které přinášejí vysoký standard přijatých opatření k zabránění prodeje alkoholických nápojů mladistvým. Zmíněné internetové obchody splnily všechna kritéria průzkumu, zejména nejdůležitější opatření, kterým je rozvoz alkoholických nápojů kupujícímu, u kterého tak lze kontrolovat věk.


"I výsledky tohoto průzkumu ukazují, že provozovatelé e-shopů nabízejících alkohol mnohdy nedostatečně postupují proti prodeji svého zboží dětem a mladistvým. Problém lze přitom řešit hned dvěma způsoby. Věk zákazníka mohou kontrolovat buď při předávání zboží, nebo v lepším případě ještě před samotným odesláním objednávky. Výhodou druhé varianty jsou výrazně nižší nároky na distribuci. Řešením uvedené situace je služba mojeID, která umožňuje ověřit identitu uživatele, tedy i jeho věk," říká Ondřej Písek ze sdružení CZ.NIC, které službu mojeID provozuje v České republice již od roku 2010.

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz