Štamgast & Gurmán

Svatomartinská vína ročníku 2013 otevřeme již za necelý měsíc

Svatomartinská vína ročníku 2013 otevřeme již za necelý měsíc

16. 10. 2013 - V pondělí 11. 11. si již podeváté budeme moci připít mladými Svatomartinskými víny, a odstartovat tak svátek všech milovníků moravských a českých vín. Obliba Svatomartinských vín od roku 2005, kdy Vinařský fond svatomartinskou tradici vzkřísil, stále stoupá. Každým rokem se zvyšuje objem Svatomartinských vín, které moravští a čeští vinaři na český trh dodají. Podle informací Vinařského fondu se předpokládá, že letošní produkce dosáhne až 2,2 milionu lahví. Novinkou ročníku 2013 je rozšíření o odrůdu Zweigeltrebe u růžových vín a náročnější hodnocení.

Zájem výrobců o možnost prodávat mladá moravská a česká vína pod značkou Svatomartinské každoročně stoupá. Když byla v roce 2005 značka Svatomartinské uvedena na trh, přihlásilo se do projektu 36 vinařství. V roce 2012 vyrábělo vína pod značkou Svatomartinské už 122 vinařství. Také letos zaznamenáváme nárůst: k dnešnímu dni je přihlášeno 127 vinařů a vinařských firem. Vinařský fond očekává nárůst i v objemu vyrobeného vína. První odhady založené na potenciálu a zájmu přihlášených vinařství se blíží 2 200 000 lahvím Svatomartinského.

Co se týče proporcionálního zastoupení bílých, růžových a červených Svatomartinských vín, ustálil se v průběhu let na vyváženém poměru, tedy cca 1/3 bílého, 1/3 růžového a 1/3 červeného. Z odrůd očekáváme největší zastoupení odrůdy Müller Thurgau, u růžových Svatovavřineckého a u červených Modrého Portugalu. Oproti minulému roku očekáváme mírný nárůst u růžových vín.

Zweigeltrebe rosé

Novinkou letošního ročníku je uznání růžových vín z odrůdy Zweigeltrebe jako vhodných pro výrobu Svatomartinských vín.

„V uplynulých letech se ukázalo, že při dobrém zvládnutí všech fází pěstování révy a výroby vína, lze i u odrůdy Zweigeltrebe připravit růžová vína dostatečně včas, aby do 11. 11. mohla být v dobré kvalitě dodána na trh. Spotřebitelé jsou u našich vinařů zvyklí na širokou nabídku odrůd, proto jsme přesvědčeni, že přidání Zweigeltrebe rosé mezi Svatomartinská vína ocení," komentoval rozšíření svatomartinských odrůd ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Zvyšují se nároky na kvalitu

Druhou změnou letošního ročníku je náročnější hodnocení vín s cílem dalšího zvyšování kvality Svatomartinských vín. „Naši vinaři umí vyrobit velmi kvalitní Svatomartinská vína. Rozhodli jsme se proto ještě zvýšit nároky při jeho hodnocení. Cílem našeho snažení je tedy nejen vyrobit dostatečné množství Svatomartinských vín pro všechny, kteří si tuto obnovenou tradici spolu s námi užívají, chceme také stále lepší Svatomartinská vína u vinařů, v obchodech, vinotékách i gastronomických zařízeních po celé zemi," řekl ředitel Vinařského fondu ing. Jaroslav Machovec. Vinařský fond jako vlastník značky Svatomartinské také navazuje na pravidlo uvedené do života minulý rok, podle něhož mají vinaři povinnost vzorek každého z vín, které ponese značku Svatomartinské, u Vinařského fondu deponovat. Zpětně je tak možné provést kontrolu, zda víno na trhu skutečně odpovídá kvalitativními i senzorickými vlastnostmi vínu, které bylo hodnoceno a jako Svatomartinské uznáno.

Svatomartinská vína

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jedná se o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter.

Značku „Svatomartinské" mohou nést vína vyráběná z těchto odrůd:

· bílé víno – odrůdy: Müller-Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský typová charakteristika: příjemné, vyrovnané, svěží ovocité suché víno

· růžové víno – odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké, Zweigeltrebe (letos nově) typová charakteristika: příjemné, dobře pitelné ovocité suché víno

· červené víno - odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké typová charakteristika: hladké sametové suché víno, odbourané kyseliny, případně karbonická macerace

Tyto odrůdy byly pro značku Svatomartinského vybrány proto, že v našich podmínkách dozrávají dříve, a nabízejí tak včas potřebnou vysokou kvalitu hroznů. Mezi Svatomartinskými víny je možné nalézt jak vína z jediné odrůdy, tak i cuvée, což je víno vyrobené z více odrůd.

„Svatomartinské víno zdaleka není každé mladé víno, které dokáží vinaři vyrobit před 11. listopadem a odpovídá daným odrůdám. Svatomartinská vína nejprve procházejí kontrolou nezávislé komise, která zhodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice," upřesnil ing. Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra, které hodnocení Svatomartinských vín zajišťuje. Označení Svatomartinské tak mohou nést pouze moravská a česká vína, která splní všechna požadovaná kritéria. Letos bude komise zasedat ve dnech 24. 10. a 31. 10. 2013. Vína, která budou moci nést značku Svatomartinská, budou následně zveřejněna na webu www.svatomartinskevino.cz.

Tradiční Svatomartinský košt, který pořádá Vinařský fond, proběhne 11. listopadu od 11 hod. na brněnském náměstí Svobody. Akce láká rok od roku více návštěvníků, ale stejně jako na všech předešlých ročnících i letos pořadatelé ručí za to, že vína bude pro všechny, kteří přijdou oslavit svátek svatého Martina se sklenkou v ruce, dostatek. Další akce, kterých se koná po celé České republice na desítky, jsou také k nalezení na stránkách www.svatomartinskevino.cz.

Otázkou, která zajímá milovníky vína, je, jaká bude letošní úroda. „Vzhledem k faktu, že v převážné části září chyběl sluneční svit, začala sklizeň hroznů s 2–3 týdenním zpožděním," říká ing. Martin Půček, výkonný ředitel Svazu vinařů České republiky. „Hrozny mají letos obecně o něco nižší obsah cukrů ve srovnání s minulými ročníky. Celkovou kvalitu vín letošního ročníku je těžko hodnotit v tuto chvíli, ale obecně můžeme konstatovat, že se bude jednat o ročník svěžích, lehčích a příjemně aromatických vín," dodává.

Podzimní reklamní kampaň a nový vizuál

Vinařský fond uvádí na podporu Svatomartinských vín kampaň s titulem „Připravte se na dlouhé zimní večery". Na hlavním vizuálu se představuje pár, který si připravil zásoby Svatomartinských vín a vychutnává si je při dlouhých zimních večerech. Cílem je nabídnout spotřebitelům konzumaci Svatomartinských vín v průběhu delšího časového období, tedy nejen na sv. Martina a následující dny. Svatomartinská vína se sice nehodí k archivaci, ale jejich konzumace se doporučuje až do období Velikonoc. Kampaň startuje v říjnu a bude využívat zejména billboardy, rozhlas (celoplošný i regionální), web, FB profil a eventy.

Značka „Svatomartinské" byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již podeváté společně s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Značku „Svatomartinské" mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice, kteří splní všechna náročná kritéria.

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Autor/zdroj: foto: wineofczechrepublic.cz
Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz