3. 8. 2011 - VÝCHODNÍ MORAVA - Stabilní návštěvnost všech turistických cílů a rostoucí obliba muzeí a cílů nabízejících poznání – takto lze stručně charakterizovat návštěvnost Východní Moravy za první pololetí.
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy sleduje od roku 2008 návštěvnost 38 vybraných, tzv. referenčních turistických cílů, ročně jimi projde na dva miliony návštěvníků.
„Letošní první pololetí se z pohledu návštěvnosti vyvíjí velmi dobře, ve srovnání se stejným obdobím roku 2010 jsme zaznamenali 11 % růst. Přitom tradičně „silnější“ bývá u nás návštěvnost druhého pololetí“, konstatuje Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.
Například ZOO Zlín Lešná, která je nejvíce navštěvovaným místem Východní Moravy, si oproti minulému roku polepšila o 20 procent, podobně spokojeni jsou provozovatelé rozhleden. Je zde zřejmý pozitivní vliv pěkného jarního počasí. Zatímco vloni pršelo a kraj se potýkal s povodněmi, letos bylo počasí pro turisty vlídnější.
Návštěvnost muzeí a poznávacích aktivit, které jsou na počasí závislé méně, trvale roste od roku 2009. Markantní je to například u hvězdárny ve Valašském Meziříčí, která obsloužila více než dvojnásobek návštěvníků. „Naše hvězdárna získala dotační prostředky, které nám umožnili realizovat daleko více akcí pro školy včetně výjezdů našich zaměstnanců do škol“, říká František Martínek, zástupce ředitele hvězdárny.
Velmi hezkou návštěvnost (+12 %) má Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. Největší růst počtu návštěvníků (+56 %) jsme zaznamenali u zlínského Muzea jihovýchodní Moravy. „Je vidět, že se pozitivně projevuje rozšíření nabídky výstav a programů, které návštěvníky přitahují. Navíc pracují aktivně v marketingu.“, komentuje Dana Daňová.
Pozitivní trendy potvrzuje neustávající zájem o návštěvy hradů a zámků, u této skupiny cílů vzrostla návštěvnost v průměru o 10 %. Hrad Buchlov či Arcibiskupský zámek v Kroměříži jsou spolehlivými magnety návštěvnického zájmu.
Příznivé tendence jsou zaznamenány také v návštěvnosti turistických informačních center. Ta obsloužila celkově o 15 % návštěvníků více, než v minulém roce, ale například infocentra v Holešově, Velkých Karlovicích a Valašském Meziříčí musela zvládnout růst počtu návštěvníků v desítkách procent, v případě Rožnova pod Radhoštěm to byl dokonce více než 100 % růst návštěvnosti. „Navýšení počtu obsloužených klientů přičítáme také přestěhování našeho pracoviště do nových prostor, které návštěvníkům mnohem více vyhovují,“ říká vedoucí infocentra Hana Salvia.
Vesměs dobré zprávy přicházejí také z ubytovacích zařízení.
„V našem lázeňském hotelu se situace vyvíjí zatím pozitivně. Můžeme říci, že propady návštěvnosti způsobené krizí, jsou již minulostí, počet hostů se vrací do standardních hodnot. V tomto roce vnímáme mírný nárůst zájmu návštěvníků o naše služby,“ hodnotí dosavadní průběh turistické sezony Jiří Fadler, manažer hotelu Lázně Kostelec u Zlína.
Podobně vidí dosavadní průběh sezony manažer Activitypark hotelu Všemina Roman Kořenek. „Náš hotel zažívá oproti minulému roku takřka invazi hostů. Není to jen koncem ekonomické recese, ale také aktivním marketingem, kterým klientům představujeme všestranné příležitosti ke strávení volného času v čisté přírodě“, říká Kořenek.
Velmi dobře se rozbíhá provoz nového akvaparku v Uherském Hradišti. „S dosavadní návštěvností jsme velmi spokojeni, je vyšší, než jsme plánovali, počasí jeho provoz příliš neovlivňuje,“ spokojeně hodnotí starosta města Uherské Hradiště Květoslav Tichavský.
Pozitivní hlasy zaznívají také z Baťova kanálu. „Kapacity pronájmu lodí i pravidelné přepravy jsou dostatečně naplněny, zájemci o hausbóty se štěstím naleznou ještě několik volných termínů. Na rozdíl od minulého roku, kdy celou zemi trápily jarní povodně, jsou letos výpadky minimální. Provoz na cyklostezce je velmi čilý, stejně tak ve zbrusu nově rekonstruovaném kempinku na Pahrbku v Napajedlích, který nabízí kvalitní ubytování i stravování. Připravujeme další projekty, které zlepší komfort a kvalitu poskytovaných služeb, chceme, abychom mohli být po právu spojování s pojmem Evropské excelentní destinace cestovního ruchu,“ říká Jiří Durďák, projektový manažer Baťova kanálu.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.