24. 1. 2014 - PRAHA - je pro odvětví gastronomie vůbec nejlepší měsíc v roce. Například rozvozy jídel přes internet zaznamenaly nárůst objednávek až o 300 %. „V prosinci jsme zaznamenali mnohem více rozvozových objednávek než běžně, a to ve všech našich podnicích,“ potvrzuje Lovy Jain, majitel sítě indických restaurací Masala. Podniky, které vaří i pro internetové zákazníky, mohly díky rozvozu zároveň využívat svou kuchyň na maximum.
„Našly se i restaurace, které byly téměř prázdné, ale v jejich kuchyni měli plno práce, protože dostávali mnoho objednávek na rozvoz,“ vzpomíná Marc Westermann z portálu pro rozvoz jídel JídloTEĎ.
Během roku se lidé více hlídají a dávají pozor, aby objednávka nevybočovala z jejich typického jídelníčku. Důvodem je starost o váhu a postavu. V prosinci však na tuto zásadu rádi zapomínají a neváhají si více dopřávat něco dobrého, na co již dlouhou dobu mají chuť. Například pizzu nebo hamburgery.
Nejen tento typ objednávek v prosinci dramaticky narostl zejména před Vánoci. „Nejvíce objednávek odesílali zákazníci ve čtvrtek 19. prosince. Většina lidí byla v práci, a pokud potom ještě šli na nákup posledních dárků mezi davy, věřím, že doma už neměli čas nebo chuť vařit. Objednání jídla z rozvozu pro ně bylo nejschůdnější variantou, jak si dát plnohodnotné jídlo,“ uvádí Westermann.
Nákupní šílenství v kamenných obchodech bylo na svém vrcholu až do neděle 22. prosince. V tu dobu hlavní nápor pominul a lidé si začali užívat vánoční atmosféru. Od tohoto data tak poklesl i počet objednávek. Lidé už si užívali Vánoc a o dobré jídlo neměli nouzi.
V pondělí 30. prosince poptávka po rozvozu jídla opět vzrostla. „Bylo zajímavé sledovat objednávky na Nový rok. Vzestup byl kolem druhé hodiny odpoledne, kdy lidé po oslavách nového roku a prospaném dopoledni dostali hlad,“ uvádí podrobnosti novoročních objednávek Westermann.
Největší rozvážkovou kuriozitou z konce roku byla objednávka na večírek pro skupinu lidí do pražského baru, kam se ve finále sjelo 17 kurýrů najednou „Hosté měli očividně velmi rozmanité chutě, v objednávce se objevil hummus, quesadilly, hamburgery, miniřízečky, špízy či spousta sushi,“ vzpomíná Westermann. Většinu jídel připravovaly vyhlášené restaurace.
Přestože taková objednávka vypadá velice složitě, jídlo bylo na místě včas. „To je výhoda rozvozového portálu s dostatečnou kurýrní sítí, u nějž objednávky z více restaurací nepředstavují problém. Podmínkou je, aby jel do každé restaurace zvláštní kurýr, jinak by byla čekací doba neúnosně dlouhá,“ uzavírá Westermann.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.