Štamgast & Gurmán

dTest: Jak správně reklamovat vady zájezdu?

dTest: Jak správně reklamovat vady zájezdu?

30. 7. 2014 - Nový občanský zákoník přinesl řadu změn i v případech, kdy zákazníci reklamují služby poskytované cestovními kancelářemi. Zásadní změnou je především zkrácení lhůty, po kterou můžete uplatnit reklamaci, a to ze tří na jeden měsíc po skončení zájezdu. Vady je navíc třeba reklamovat hned na místě. Nově můžete také požadovat náhradu za ztrátu radosti z dovolené.

„Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, a rozchází se ujištění cestovní kanceláře nebo očekávání zákazníka s realitou, je především třeba řešit vše ihned na místě. Rozhodně nelze doporučit zapisování vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek. Každou vadu zájezdu je totiž podle zákona třeba vytknout bez zbytečného odkladu. Pořadatel musí neprodleně zajistit nápravu, a pokud to neudělá ani v přiměřené lhůtě, můžeme si nápravu zajistit sami a náklady pak musí proplatit pořadatel,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Podle nedávno provedeného průzkumu asociace ANEC mezi téměř šesti tisíci respondenty, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, má 25,1 % českých spotřebitelů negativní zkušenosti s využíváním služeb cestovního ruchu. Je tedy dobré znát svá práva pro případ, kdy jste se vrátili z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář. Co byste měli vědět o reklamaci zájezdu?

* Vše řešte na místě, bez zbytečného odkladu. V případě sporu by vám jinak soud nemusel přiznat finanční kompenzaci.

* Cestovní kancelář se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, přičemž rozdíl v ceně se zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého.

* Není-li možné vadu odstranit nebo už na to není čas (například chybí-li slibovaný bazén), zbývá právo na finanční kompenzaci.

* Veškeré vytýkané nedostatky je nutné nějakým způsobem doložit. Pořiďte fotografie, vyžádejte si písemný doklad od personálu hotelu či dopravce. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.

* Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu, dříve to byly tři měsíce. Počítá se, i když reklamaci s požadavkem na slevu uplatníte u zprostředkovatele vašeho zájezdu. Cestovní kancelář musí reklamaci vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů.

* Požadujete-li slevu z ceny zájezdu, může vám být vodítkem takzvaná frankfurtská tabulka slev. Uvádí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají.

* Máte nárok i na náhradu škody, kupříkladu již zaplacená víza u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá za škodu v případě, že vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou.

* Cestovní kanceláře musí nově kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené, která byla dosud našemu právu cizí. Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Autor/zdroj: www.dtest.cz
Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz