12. 3. 2015 – Systém pomáhá chránit a propagovat tradiční evropské zemědělské a potravinářské produkty a výrobky. Získání označení je jednou z dalších podpor propagace pro výrobce, ale především jednou z dalších cest k ochraně proti zneužívání obchodní značky (jména).
Jak to funguje?
Po té, co jsou výrobky nebo potraviny zapsány pod jednu ze tří existujících značek kvality (CHOP, CHZO, ZTS), EU dbá na to, aby danou značku, která byla zaregistrována, nepoužíval nikdo jiný. „Jen v České republice vlastní k dnešnímu datu evropské označení více než 30 produktů (23 Chráněné zeměpisné označení, 6 Chráněné označení původu a 4 Zaručená tradiční specialita). Posledním zaregistrovaným výrobkem byl Valašský frgál, který je hrdým nositelem CHZO,“ uvádí Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR.
V dnešní době je velmi těžké poznat originál od napodobenin
Nejcennější na firmě je často její označení, název, logo. Je to totiž právě značka, která v konkurenčním boji přesvědčí zákazníka, aby sáhl po daném výrobku. Značka je ale i zárukou kvality a tradice. Všechny tyto aspekty hrají významnou roli i při získání EU označení, které pak následně pomáhá chránit výrobce proti padělání. „Logo Chráněné zeměpisné označení, které jsme získali pro naše sýry Jihočeská niva a Jihočeská Zlatá niva před pěti lety, je na jejich obalech umístěno od února 2011. Je nejen nepochybnou ochranou obou sýrů, ale navíc také potvrzením jejich výjimečnosti. O tom svědčí i skutečnost, že právo používat tuto značku získalo v České republice včetně našich dvou sýrů pouze třiadvacet výrobků. Přestože v tuzemském potravinářském průmyslu existuje poměrně velká řada jiných značek kvality a původu, což není pro orientaci zákazníků vždy nejjednodušší, je logo Chráněné zeměpisné označení potvrzením kvality obou sýrů i zárukou jejich autentičnosti. Kladný vliv se odráží také ve stále větším zájmu českých spotřebitelů o původní tuzemské, kvalitní a poctivé výrobky, k nimž tradiční sýry Jihočeská niva a Jihočeská Zlatá niva právem náleží,“ uvádí Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu Madeta a. s.
Výrazná komodita, která má úspěch a reprezentuje naši zemi v zahraničí
Česká republika má od roku 2007 zapsáno Chráněné označení původu "Žatecký chmel" v rejstříku EU. Právě "Chráněné označení původu (CHOP)" získal český chmel jako první ve chmelařském oboru v EU. Toto označení původu je každoročně využíváno i při exportu chmele, jehož 3/4 putují do třetích zemí. Tato komodita se stává i součástí prezentací na prestižních zahraničních nápojových veletrzích a misích. Český chmel je stejně vyhlášený jako české pivo. Nejznámější odrůdou je právě Žatecký poloraný červeňák, který je díky svým výjimečným vlastnostem ve světě považován za standard špičkové kvality. Jemné a pravé chmelové aroma je definováno právě touto odrůdou. Celkový charakter vůně Žateckého chmele je dán vzájemným poměrem všech jednotlivých složek chmelových silic. Je původní odrůdou po staletí pěstovanou na Žatecku. Žatecký chmel není ve své jedinečné kvalitě možné pěstovat kdekoliv na světě, aniž by ztratil některé ze svých jedinečných parametrů. "Byli a jsme si vědomi jedinečnosti našeho chmele. Tato jedinečnost byla, je a zřejmě vždy bude předmětem snahy o falsifikace. Proto zápis Chráněného označení původu bylo z naší strany logickým krokem," uvádí Michal Kovařík, tajemník Svazu pěstitelů chmele. Více informací na www.oznaceni-eu.cz
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.