13. 3. 2015 – PRAHA – Každý den navštíví Facebook zhruba 700 milionů uživatelů. Jen v Česku je to přes čtyři miliony lidí. Účet má založený více než miliarda lidí po celém světě. V Česku se stal nejvyužívanější sociální sítí. Boom zažívají účty zaměřené na gastronomii.
Facebook už dávno není jen stránkou, kde se setkávají přátelé, sdílejí fotky a zvou se na různé události. Za 11 let existence se změnil v marketingový nástroj, který pro svou prezentaci využívají tisíce firem po celém světě. Navíc se stal novým působištěm foodblogerů. „Zlatá éra blogů do Česka dorazila v roce 2003, tehdy Facebook ještě ani neexistoval. Jeho boom v Česku nastal až kolem roku 2010, byl ale výrazně masovější. Je logické, že jedněmi z prvních, kdo jej začali využívat jinak než jen jako komunikační nástroj, byli právě blogeři. Řada z nich své stránky se sociální sítí propojila. V Česku má 57 procent blogů i facebookový účet. Jen necelých 24 procent blogerů nepropaguje své stránky pomocí sociálních sítí,“ popsal Tomáš Vobořil, majitel restaurace Podolka a autor facebookové stránky Natabuli.
Facebook nově cílí na žaludky uživatelů. Dramaticky stoupá počet účtů zaměřených na gastronomii. „Zatímco podoba a zaměření blogů se výrazně nemění, sociální síť se díky interaktivitě uživatelů mění v podstatě denně. Blogy jsou nejčastěji zaměřené na oblast krásy a kosmetiky, druhou příčku obsadila móda a oblékání a na třetí pozici skončilo vaření a jídlo. Právě oblast gastronomie se stává novým fenoménem Facebooku. Denně vznikají po celém světě stránky, které se věnují jen jídlu,“ řekl Tomáš Vobořil.
Návštěvnost blogů v posledních letech klesá a blogerům kvůli tomu utíkají peníze. V Česku totiž 47,7 procenta blogerů má ze svých stránek finanční či jiné benefity. „Počet unikátních návštěvníků za měsíc u 65,6 procenta blogů nepřesáhne pět tisíc, úspěšné facebookové účty mají pětinásobek. Navíc je lidé navštěvují denně. Facebook má ale oproti blogům na autory stránek větší požadavky. Je třeba udržet zájem uživatelů, proto by měl majitel účtu stránky navštěvovat denně, reagovat na komentáře a nové příspěvky vkládat několikrát týdně. To blogy nevyžadují, navíc řada z nich diskusi vůbec neumožňuje. Denně publikuje své příspěvky jen 12,8 procenta blogerů, nejvíce z nich – 36 procent – vkládá nové příspěvky několikrát měsíčně,“ řekl Tomáš Vobořil.
Facebooková stránka je v mnoha ohledech oproti blogům výhodnější. Je interaktivnější, uživatelé mohou na příspěvky ihned reagovat a vkládat své vlastní, navíc je snadnější na obsluhu. „Díky snadné obsluze si ale facebookový účet může založit kdokoli. Vedle lidí, kteří gastronomii skutečně rozumějí, píše o jídle i řada naprostých amatérů. Rozpoznat, zda se jedná o kvalitní, či amatérský účet, není mnohdy snadné. Jistou indicií může být počet uživatelů, kteří účet navštěvují nebo sdílí, samozřejmě čím více jich je, tím by měla být stránka kvalitnější. Dobrá stránka zaměřená na gastronomii by neměla obsahovat jiné informace než právě o jídle. Chybět by nemělo množství receptů a informací ze světa gastronomie. Navíc v současné době si lidé oblíbili fotorecepty, fotka hotového jídla už jednoduše nestačí, uživatelé chtějí vidět celý postup přípravy,“ uvedl Tomáš Vobořil.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.