22. 4. 2016 – PRAHA - Před dvěma lety se poprvé rozhodli v redakci časopisu Gastro&Hotel profi revue vyhlásit anketu o nejlepšího a nejkreativnějšího kuchaře roku. S tím nápadem přišel do redakce Vladimír Poštulka, inspirovaný anketou, kterou každoročně pořádá německý gastronomický časopis Der Feinschmecker.
I u nás se začaly tou dobou objevovat nejrůznější ankety a kuchařské soutěže, od kterých se ale anketa Zlatý kuchař zásadně liší. Především tím, že porota není laická, ale odborná. Manažerka ankety, Stáňa Krejčová každoročně oslovuje osobnosti, které mají největší přehled o současné situaci v české gastronomii - novináře píšící o gastronomii, foodblogery a food kritiky hodnotící restaurace. Z oslovené třicítky poslalo letos svá hodnocení 27 porotců.
Volí se v pěti kategoriích:
Hlasování v anketě Zlatý kuchař 2015 je u konce (s výjimkou kategorie Hlas veřejnosti), hlasy jsou sečteny, vítězové jsou známi. Pořadí na jednotlivých místech je samozřejmě tajné až do vyhlášení výsledků na slavnostním večeru předávání cen 12. 5. 2016 v MAKRO Akademii.
Co řekl o anketě Zlatý kuchař 2015 její patron Vladimír Poštulka?
„Když se někdo blýskl řemeslem a vtipem, říkalo se o něm, že „je zlatej“. Vzali jsme si do názvu naší ankety ten vzácný kov také proto, že se leskne. A my bychom byli rádi, kdyby lesk slávy kuchařů působících v českých restauracích sálal víc a víc. Ještě před třiceti lety u nás skoro nikdo neznal jediného kuchaře jménem. Teď jsou to celebrity, jejichž popularitu lze srovnávat s umělci nebo sportovci. A právem. Naše anketa je výjimečná tím, že v ní hlasují pouze lidé, kteří vidí gastronomii zvenčí – a přitom jí dobře rozumějí. Zdálo se nám neobjektivní, pokud v anketách na toto téma hlasovali sami praktičtí gastronomové, tedy kuchaři, majitelé restaurací a gastronomičtí manažeři. My jsme k hlasování vyzvali novináře-specialisty a labužníky, kteří jsou známí svými četnými návštěvami v českých restauracích. Mám radost z toho, že se v naší anketě objevují nová jména talentovaných kuchařů a doufám, že těmto objevům pomůžeme k širšímu věhlasu.“ Sama anketa by samozřejmě nebyla úspěšné bez důležité podpory všech finančních i mediálních partnerů, kterými jsou – MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o., Elektrolux Professional Food Service – Gastro, Česká republika, Státní zemědělský intervenční fond, Pražské vodovody a kanalizace, a.s., Bohemia sekt, s.r.o., Aviko ČR, s.r.o., Espresso, s.r.o., Pivovar Ferdinand, s.r.o., Střední škola hotelnictví a gastronomie AČMSD PRAHA, s.r.o., Vinotéka Three Glasses, společnost Lozano-Červenka, Český rozhlas Regina, Český rozhlas Hradec Králové a La Cucina italiana, za což jim touto cestou velmi děkujeme.
Zdroj text a foto: www.gastrohotel.cz
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.