25. 4. 2016 – PRAHA – Možná už teď uvažujete o dokonale strávené letní dovolené, kterou si nenecháte za žádných okolností jakkoliv zkazit. Existují ale detaily, které vás mohou dokonale rozhodit. Třeba nedostatek ramínek... Popisované postřehy vyplývají z dlouholeté činnosti autora textu při tvorbě koncepcí a strategií ubytovacích zařízení.
Prošel a načetl jsem si stovky ubytovacích zařízení, ale i tak stále čerpám nové postřehy a učím se, mj. i během návštěv zařízení v rámci certifikace Hotelstars. Mám rád věci a procedury, které fungují a které generují majitelům peníze. Takže dalších několik příkladů toho, s čím se host často musí vypořádat a o čem provozovatel ve své provozní slepotě často ani neví. Začneme tématem, které osloví zejména ženy, ale nejen je…
Také jste to už zažili? Přijdete do koupelny hotelového pokoje a začnete řešit, kam si máte co nejpraktičtěji a nejbezpečněji odložit své kosmetické „propriety“. Muži jsou na tom v tomto směru do značné míry lépe, neboť ve většině případů řeší, kam umístit jednu kosmetickou taštičku. Ale co ženy s jejich v průměru 2+ kosmetickými taštičkami a potřebou vybalení alespoň části jejich obsahů! Kosmetická výbava je pro většinu žen nedotknutelný poklad. Takže řeší ve většině ubytovacích zařízení otázku „Kam s nimi?!“. Velmi často pak nepopulárně kosmetická výbava „putuje“ po koupelně podle toho, kde je zrovna volno a kde hrozí nejmenší nebezpečí újmy. Opět nic moc pocitový faktor, co říkáte!? A přitom stačí vhodným způsobem do koupelny doplnit odkládací prostory, klidně i pod umyvadlo, do nevyužitého rohu místnosti atd. Ale pozor na praktičnost úklidu!
Ještě na ni občas v některých ubytovacích zařízeních narazíte, ale je jich naštěstí už opravdu minimum. Vejdete do koupelny a na zemi na vás čeká různě kobercovitá či střapatá koupelnová předložka, která rozhodně nepodléhá důkladnému praní po odjezdu každého hosta. Případně ji občas nahrazuje ustřižená metráž koupelnových rohožek z hobbymarketu. Koupelnová předložka, na kterou si bosí stoupáme, je věc, ze které by měla na první pohled přímo čišet čistota a hygienická bezpečnost. V těchto výše uvedených případech je to však spíše líheň bakterií a nejrůznějších nožních plísní. Já osobně takovéto koupelnové „nepředložky“ rovnou odsouvám a směřuji do nejzazšího koutu koupelny.
Bohužel velmi častý prohřešek celé řady ubytovacích zařízení! Jsem muž a i tak mi prostě 2-3 ramínka při dvou až třídenním pobytu nestačí. Obzvláště pak, pokud jsem na pracovní cestě a potřebuji si zavěsit oblek a košile. A ženy jsou na tom opět ještě hůře. Přátelé, argument, že se ramínka kradou a ztrácejí, u mě v dnešní době příliš neobstojí. Nemusíte si ani pořizovat nezcizitelný typ ramínek bez háčků s jezdci na tyči. Nevím, jak to některé obchodní domy s nábytkem dělají, ale mají v nabídce kvalitně zpracovaná ramínka v ceně od několika Kč/ks.
Příležitostně se můžete setkat i s tímto nešvarem. Ubytujete se, přijdete na pokoj, zapnete si televizi, či si jdete dát sprchu, atd. Až se konečně uložíte k spánku, vše ztichne, zhasnete, a po chvilce se sepne tolik důvěrně známý zvuk, který slýcháváme v kuchyni, totiž zvuk kompresoru lednice. Chvilku tomu čelíte, odoláváte, těm šťastnějším z vás, ač to není úplně ono, se podaří i usnout. Ale pokud vás již poněkolikáté během noci vzbudí zvuk zapínajícího se kompresoru, většina lidí to nevydrží a jde zkoumat, jak tu potvůrku šikovně vytáhnout ze zásuvky. Opět nic moc dojem, o nevyspání se ani nemluvě.
Dalším nepříjemným momentem mohou být pro spolubydlící na pokoji hlučné větráky v koupelnách, které se automaticky se vstupem do koupelny zapínají. Přes den to není na překážku, ale během noci je to nepříjemný rušivý element.
Také znáte ty dva extrémy? Někde mají popsány úplně všechny položky na snídaních či polopenzích, včetně toho, že u ošatky s pečivem je napsáno „Pečivo“ a u nakrájeného citrónu nápis „Citrón“ Jinde naopak nezavadíte o jediný popisek, který by hostovi či návštěvníkovi pomohl v orientaci. Je třeba si uvědomit, že zákazník se ocitá v cizím prostředí, kde je rozprostřena nabídka pokrmů, ve které se potřebuje rychle zorientovat. Určitě rád ochutná nabídku, ale základem je, že pro něj musí být čitelná a srozumitelná. Většina lidí se zcela přirozeně obává toho, co nerozpoznají. Takže díky absenci popisku může například zůstat ležet ladem výborná pomazánka, kterou připravil kuchař pro zpestření nabídky. Anebo si jí ze zvědavosti trochu nandají na talířek a pak zklamaně vrátí, neboť očekávali něco jiného. Platí to samozřejmě i pro coffee breaky. Také jste si již ve snaze udělat si čaj párkrát zalili z nepopsané termosky sáček čaje horkou kávou…!? Mj. je důležité správné rozložení položek tak, aby měli zákazníci logicky vše po ruce. V rámci coffee breaků hraje důležitou roli i rychlost kávovaru a ohřevu vody na čaj, aby byli zákazníci během přestávky plynule odbaveni. Na závěr ještě jednou opakuji, prosím, nenuťte hosty přemýšlet, číst, hledat řešení, nastavujte věci intuitivně, pro klienty vstřícně…a nezapomeňte si též někdy vlastní produkt vyzkoušet…!
V případě vašeho zájmu o další příklady navštivte seminář Akademie AHR ČR či se neváhejte obrátit na autora.
Zdroj text a foto: Jaroslav Vaculka, HOTEL SOLUTIONS
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.