Štamgast & Gurmán
Toto je inzerce. Proč ji ještě u nás nemáte také? Více ZDE

Hamé potřebuje restart, vyměnilo ředitele

Hamé potřebuje restart, vyměnilo ředitele

18. 2. 2012 - KUNOVICE - Potravinářský gigant Hamé ohlásil s příchodem roku 2012 rošádu na postu generálního ředitele. Do křesla usedl dlouholetý šéf logistiky a distribuce Martin Štrupl, který dostal důvěru od vlastníka společnosti, islandsko-lotyšské investiční skupiny Nordic Partners. Nový ředitel Hamé Martin Štrupl poskytl exkluzivně rozhovor pro DOBRÝ DEN.

Nový šéf se hned pevně chopil otěží Hamé, připravuje rozšíření zahraničního trhu, inovaci sortimentní nabídky a taky vylepšení obrazu firmy u veřejnosti. „Hamé už není jen konzervárenská společnost z Moravy, ale moderní holdingová firma, která nabízí široký sortiment vysoce kvalitních potravin,“ zdůraznil generální ředitel v exkluzivním rozhovoru pro DOBRÝ DEN.

Kdekoho změna na ředitelském místě překvapila. Vždyť Martin Jagoš byl ve firmě léta a po odchodu Leoše Novotného v roce 2008 se vypracoval až na pozici generálního ředitele... Co stojí za změnou?
Dva důvody. Firma po roce 2010, kdy dosáhla top bodu z hlediska tržeb i ziskovosti, zažívá těžší období a potřebuje restart. A navíc se v cílech a názorech začal rozcházet s akcionáři.

Restartováním mám rozumět rozšíření „obzorů“?
Tak nějak. Zkrátka potřebujeme zapustit hluboké kořeny na nových trzích a je nutné inovovat sortiment.

Akcionáři při hledání nového generálního ředitele zvažovali, jestli sáhnout po člověku zvenku, nebo z firmy. Nakonec zvítězila druhá varianta. Ne vždy je to však správná volba...
Osobně si dovedu představit obě varianty. Kdyby přišel někdo cizí, postrádal by kontinuitu a chvíli by možná „plaval“, ale zase by měl v určitých věcech třeba větší nadhled. Ale doufám, že žádnou profesní slepotou netrpím. Ve firmě jsem devátým rokem, do konce roku jsem byl na pozici ředitele logistiky a distribuce, tedy v nejužším managementu firmy.

Co jste v nové roli udělal jako první?
Změnil jsem organizační strukturu firmy a organizační řád. Aktuálně hledáme nové lidi do managementu, ale i do nižších pozic.

Se změnou vedení se obvykle vyrojí obavy z propouštění, u Hamé tomu není jinak. Sám ostatně přiznáváte nějaké personální změny. Zachováte zaměstnanost, nebo se připravuje redukce?
Ve výrobních závodech v Česku zaměstnáváme více než dva tisíce lidí a na tom se nic nezmění. Propouštění, ale ani přibírání nových pracovních sil není otázkou dne. Primárně investujeme do technologií.

Jak zaměstnanci pocítí zásahy do organizačního řádu?
Najíždíme na řízení formou projektů a cílů, budeme vyžadovat větší odpovědnost a samostatnost, což skýtá prostor pro větší seberealizaci.

Větší odpovědnost znamená i více peněz?
Ne. Musíme v lidech probudit osobní kreativitu.

Máte v plánu i další změny?
Postupně vylepšíme firemní kulturu i komunikaci s veřejností. Je zapotřebí být otevřenější, zaměřit se na vnímání značky, aby nejen naši přímí zákazníci, ale i konečný spotřebitel Hamé vnímal jako moderního výrobce kvalitních potravin. A to nejen konzervovaných a paštik.

Velká část populace si však Hamé stále spojuje právě s konzervami a paštikami...
No právě, to chceme a musíme změnit. Vždyť Hamé je moderní holdingová firma, která nabízí široký sortiment vysoce kvalitních potravin, nejen trvanlivých, ale i chlazených.

Přejděme k obchodu. Jaký trh lze aktuálně označit za Achillovu patu Hamé?
Určitě musíme posílit pozici v Rumunsku a Maďarku, ale také na Ukrajině a Rusku.

Na Balkáně vlastníte závod v rumunském Caracalu. Neuvažujete o expanzi třeba do sousedního Bulharska?
Exportně určitě ano, ale výstavbu dalšího závodu ani celoplošnou distribuci neplánujeme. Jen čistý export.

Strategickou oblastí pro Hamé zůstává i Rusko, kde je velmi zajímavý trh. Dá se z něj „vymáčknout“ ještě víc?
To rozhodně ano. Tržní podíl v Rusku, ale i jiných zemích máme oproti Česku úplně někde jinde. Když přitom porovnám velikost trhu a kupní sílu spotřebitelů s naším tržním podílem a prodejem, je to opravdu málo. Představuju si, že do budoucna objem tržeb v Rusku ztrojnásobíme.

Kde je problém?
V prodeji. Závod v Bogoljubovu může ze dne na den trojnásobné množství klidně vyrábět.

Roli určitě hraje i „podnikavá“ konkurence, která se v Rusku vyrojila jako houby po dešti a snaží se Hamé kopírovat. Důkazem je spor s firmou Ruzkom o napodobení loga a designu...
Konkurence domácích výrobců je opravdu velká a bohužel už do jisté míry dorovnali i kvalitu. Třeba my jsme na trh jako první přišli s paštikami a hotovými jídly v hliníkových obalech, dnes je nabízí i domácí výrobce. A jelikož jsou doma, jsou v obchodní politice často agresivnější.

A opravdu se Hamé snaží kopírovat?
V některých oblastech určitě. U Rusů pak převládá patriotismus. Když si můžou vybrat srovnatelné výrobky, kupují domácí.

Jaký dopad má na firmu omezení vývozu z Ruska na Ukrajinu?
Snižuje nám zisky, ale s tím se musíme vyrovnat.

Ještě než se vrátíme domů - jak si stojíte na Slovensku, kde máte přece jen tržní podíl podstatně větší?
Stále ještě vidíme prostor pro růst, hlavně pak v oblasti kojeneckých výživ, tomato programů a chlazených výrobků. V paštikách a hotových jídlech si vedeme relativně dobře.

Ze začátku jste zmínil i rozšíření a inovaci sortimentu. Můžete být konkrétnější? Čím zákazníky překvapíte?
Máme tři hlavní priority, do kterých budeme investovat - chlazená hotová jídla, masozeleninové kojenecké výživy a tomato program. Už třeba vyvíjíme novou kvalitnější řadu kečupových omáček v novém lákavějším obalu, máme připravenou investici do nové modernější výrobní technologie chlazených hotových jídel v Kunovicích. A samozřejmě obnovíme uživatelskou příjemnost tradičních konzervárenských potravin, některá hotová jídla jednoduše uvedeme na trh v nových obalech a ve vyšší kvalitě.

Závod v Babicích zůstane stranou?
Kdepak, i v něm plánujeme vývojové investice. Provoz čeká technologická obměna.

Jelikož budete investovat i do kojeneckých výživ, cítíte v této oblasti určitý handicap?
Necítíme, jsme jedničkou na českém trhu. Ale investovali jsme nemalé peníze do výrobního závodu, který disponuje špičkovou technologií i kvalitou, a jeho potenciál není maximálně využitý. I proto se musíme zaměřit na zahraniční trhy, kde chceme posílit naše pozice v baby foodu.

Vlajkovou lodí Hamé ale stále zůstává Majka...
Samozřejmě, na tom se nic nemění. Co se týká paštik, jsme stále jedničkou na českém trhu. Prim však hrajeme i v prodeji hotových jídel.

V roce 2010 se tržby přehouply přes hranici pěti miliard korun. Už znáte čísla za uplynulý rok?
I když ještě nemáme po konsolidované uzávěrce, můžeme říct, že opět přesáhnou pět miliard korun. V porovnání s rokem 2010 však zaznamenáme pokles o jednotky procent. Nic dramatického. I zisk bude menší, ale ne kvůli nižším tržbám, nýbrž vyšším přímým nákladům. Vždyť ceny surovin, energie, nafty i transportu rapidně vzrostly. Z tohoto pohledu prožíváme nelehké období, ale nemůže a ani nechceme rozdíly promítat do cen.

Mimochodem - jak často jíte výrobky Hamé?
Vlastně každý den. Na večeři jsem měl rajčatovou omáčku, snídal jsem chlazenou paštiku a brzy začneme jíst kojenecké výživy. Čekáme totiž přírůstek do rodiny.

Autor Petr Čech, týdeník DOBRÝ DEN S KURÝREM

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz