13. 10. 2017 - Podzim je pro vinaře vrcholem jejich celoročního snažení. Vinobraní, burčák, mladá svatomartinská vína. Jak to prožívají přátelé dobrého vína v Grand Wine Clubu a co aktuálně chystají, jsme se zeptali jejich marketingového ředitele Jaromíra Tichého.
Poslední měsíce roku jsou zpravidla ve světě vína těmi nejbohatšími. Je to opravdu tak?
Určitě ano! Všechno začíná na konci prázdnin oblíbeným burčákem. Zajímavostí je, že se pije pouze u nás, na Slovenskou a v Rakousku, kde mu říkají sturm. V jiných vinařských regionech světa je vinařům líto vypít mošt ve fázi meziproduktu a počkají si raději na víno. U nás naopak burčák pijí někdy i ti, kdo příliš nepijí víno. Říká se, že člověk by měl vypít tolik litrů burčáků, kolik litrů má krve.
Víno se také prosazuje jako vánoční či novoroční dárek, respektive firemní reklamní předmět...
Ano. Podnikatelé smí uplatnit jako daňový náklad až 500 Kč za jednotlivý dar v podobě láhve tichého vína s firemní samolepkou, etiketou či obalem. Množství není nijak legislativně omezeno. Navíc zde vzniká veliký kreativní prostor. Nemusí zůstat jen u nálepky či etikety. Víno může mít speciální láhev, třeba malovanou či broušenou. A také obsah může být zajímavý. Firmy si mohou nechat vyrobit originální cuvée – směs více odrůd a dát takovému vínu speciální název a samozřejmě opět design. Můžete najít víno, které názvem odrůdy má blízko k Vaší firmě nebo oboru podnikání. Chcete příklady? Do Brna jsme dodali víno pánovi, jehož příjmení je staročeským synonymem pro název odrůdy Frankovka. Do Jihlavy obchodníkovi se zlatem několik beden málo známé odrůdy Veltlínské zlaté. Jiná firma byla překvapena, když zjistila, že má stejný název jako jedna v zahraničí běžně pěstovaná odrůda vína. Mnohé jubilanty jsme potěšili archivním vínem z ročníku jejich narození či vzniku jejich firmy. Dokážeme obstarat vína přibližně od roku 1950, samozřejmě v malém množství, bez záruky, zejména co se týče množství a cena je pochopitelně jiná než u běžných vín. Radost z takové láhve však bývá obrovská. Vedle pointy jazykovědné či historické ještě může být motivem pointa zeměpisná. Mnohé firmy mají zahraniční kořeny, a tedy zájem o víno například z Francie, Německa, Rakouska, Itálie, Maďarska, USA nebo taky třeba Vietnamu. Je-li na jedné straně zájem a na druhé nápad, může vzniknout opravdu velmi atraktivní a přitom nijak závratně Text a foto: PR drahý dárek.
To je určitě zajímavé. Co nového je v samotném klubu GWC?
Pokračujeme ve snaze rozšířit GWC o kluby v dalších městech. Cílíme na Prahu, Ostravu, Prostějov, Brno a také na Zlín. Hodně se také nyní díváme do Polska. S naší podporou tam právě vychází knižní vinařský průvodce Moravou pod názvem „Za winem do sasiad za miedze“ autora Bohdana Matwikowa. Navazovat bude import milovníků vína z Polska do našich sklípků a vinařství a export vína z Moravy na stoly a do sklepů polských milovníků vína!“ usmívá se vždy optimistický Jaromír Tichý.
Zdroj: ČLÁNEK Z NOVÉHO ČÍSLA ČASOPISU
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.