16. 11. 2017 - Mezi spotřebiteli se objevily obavy, že kvůli nedostatku smetany se kvalita másla v poslední době zhoršila. Spotřebitelská organizace dTest se proto rozhodla ověřit, jestli výrobci nezačali máslo šidit.
Časopis dTest nechal v laboratoři otestovat celkem 20 různých másel, přičemž 18 vzorků pocházelo z českých regálů a zbylé dva výrobky z německého trhu pro srovnání. Překvapivým zjištěním je, že Meggle Alpské máslo prodávané v Česku bylo kvalitnější než jeho německé dvojče Meggle Alpenbutter.
Časopis dTest neodhalil žádný výrobek, který by vysloveně podváděl nebo klamal spotřebitele, ale chyby k vytknutí se našly. „Dobrou zprávou je, že si máslo z českých mlékáren zachovalo svou kvalitu i po zdražení, to se o německých říci nedá. Tři másla vyrobená v německých mlékárnách obsahovala výrazně více než povolená 2 % netukové sušiny. Ta v másle může zůstat, když se během výroby máslo dostatečně nepropírá nebo se z něj dostatečně neodebírá podmáslí,“ shrnuje výsledky testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Konkrétně jde o máslo Arla Foods Deutsche Markenbutter prodávané v Německu a dva německé výrobky dostupné na našem trhu – Norma/Landfein Deutsche Markenbutter a Molkerei Ammerland Německé máslo. Všechny tři vzorky proto nevyhověly evropským ani německým předpisům.“ Nepatrně více než 2 % netukové sušiny zjistil dTest ještě v rovněž v Německu vyrobených máslech značky Pilos a Meggle Alpenbutter z německého obchodu. Obě másla si za ni proto odnesla dostatečnou známku.
Zajímavostí másla Meggle z německého trhu je, že jeho dvojče z českého obchodu Meggle Alpské máslo bylo z pohledu tukuprosté sušiny zcela v pořádku a získalo i lepší známku v senzorickém hodnocení, protože jeho vůně, chuť a konzistence se více blížila máslovému ideálu. Deklarovaný obsah tuku se nelišil a v naměřených hodnotách se objevil rozdíl 0,5 % ve prospěch vzorku prodávaného v České republice. Meggle vyrobené pro český trh získalo v celkovém hodnocení dTestu 63 %, kdežto německé jen 51 %. Dvojí kvalita másla tentokrát zvýhodnila české spotřebitele. Tyto a další výsledky testů dvojí kvality výrobků jsou zdarma dostupné na webu www.dvojikvalita.cz.
Podle evropských předpisů má mít máslo mezi 80 % až 90 % tuku. V České republice jsou nejběžnější másla 82%, občas se objevují i 84% másla. „Obsah tuku je jeden z povinných údajů, který vždy na obalu másla najdeme. Deklarovanou tučnost dodržely všechny vzorky, ovšem tři německá másla jen s odřenýma ušima, tedy jen při započtení nejistoty měření. Šlo o stejné vzorky, které chybovaly v množství tukuprosté sušiny,“ konstatuje Hana Hoffmannová. Nejtučnější másla patřila zároveň mezi absolutní vítěze – o první příčku se dělí dva produkty Mlékárny Hlinsko – Billa České máslo 84 %, které obhájilo své prvenství z loňského testu, a Tatra Farmářské máslo.
Jak poznat ideální máslo? Chuť a vůně správného másla musejí být čisté, mléčně aromatické a lahodně příjemné. Konzistenčně musí být máslo stejnorodé, důležitá je dobrá roztíratelnost a tažnost do délky. Vadou však není ani máslo, které se po delším tahu přetrhne, případně se nedá táhnout kvůli přílišné měkkosti. Nežádoucími znaky na povrchu másla jsou příliš žlutá nebo nejednotná barva až mramorování, vodnatost, vysoká poréznost, eventuálně výskyt cizích částic, či dokonce plísní. Mezi nedostatky v chuti a vůni patří žluklost, zatuchlost, hořkost nebo další pachutě. Za vadnou konzistenci se u másla považuje tvrdost, drobivost, přílišná křehkost, hrudkovitost či opačný extrém – měkkost, mazlavost a lepivost. Mezi chyby se počítá i velmi špatná roztíratelnost.
Přehled testovaných másel najdete na webu www.dtest.cz. Kompletní výsledky testu přineslo listopadové vydání časopisu dTest.
Zdroj: Kristýna Kuncová, public relations časopisu dTest
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.