7. 2. 2018 - Mezi nejrozšířenějších vynálezy, které spatřili světlo světa na našem území, patří bezesporu kostka cukru.
Osladit si kávu nebo čaj v době Rakouska-Uherska nebylo snadné. Znamenalo to odseknout kousek z cukrové homole, které byly vysoké až 1,5 metru, přičemž nezřídka docházelo k úrazům. Vše změnil až ředitel Dačického cukrovaru.
Jak kostka cukru vznikla?
Nápad na inovaci vnukla Kryštofu Radovi jeho manželka Juliana, poté, co se sama při odsekávání cukru zranila. Kryštof Rad ji dal v roce 1841 krabičku s úhledně vyskládanými kostkami a v lednu 1843, tedy před 175 lety, mu byl přiděleno císařské privilegium na výrobu kostkového cukru. Patent získal o rok později. Balení bylo praktické, kostky se dobře počítaly i přepravovaly. Z počátku se hlavním odbytištěm stala Vídeň. Patent na výrobu od Rada zakoupilo Prusko, Sasko či Anglie. Avšak na švýcarského rodáka se rychle zapomnělo a vynález byl brzy přisuzován jiným. Až na počátku 20. století bylo obnoveno bádání a bylo dokázáno, že Radovi patří toto prvenství.
Kostkový cukr je ve skutečnosti kvádr!
Přelomová novinka usnadňující slazení si našla domov snad ve všech domácnostech. Z počátku se jednalo o krychle ve dvou provedeních – 1,2 a 1,5 centimetru. Kostka prošla vývojem – v současnosti se jedná nejčastěji o kvádry s rozměry – 1,1 x 1,8 x 1,2 cm. Evoluci můžeme hledat i u tak zdánlivě prostého zboží, jakou je kostka cukru. Například v roce 2003 přišel Korunní cukr s novinkou v podobě mocca kostek, později espresso kostek, o rozměru 1,5 x 1,5 x 0,9 cm, tedy menším oproti běžné kostce cukru. Espresso kostky byly vytvořené speciálně pro malé šálky teplého nápoje, které by klasická kostka mohla přesladit. Espresso kostky tak jednou pro vždy ukončili trápení při lámání kostek cukru či odsypávání jen části obsahu jednorázových cukrových sáčků. Na trhu je k dostání mnoho variant – z bílého řepného cukru, hnědého i třtinového cukru.
Co ještě o kostce možná nevíte
Víte, že jednotlivě balené kostky cukru jsou také oblíbeným reklamním předmětem, který se ocitá v hledáčku sběratelů? Ceněné jsou historické přebaly s logy obchodníků. V sousedním Německu zažilo toto sběratelství boom v 50 letech. Popularity sladké ingredience využila i Česká republika v kampani pro předsednictví v čele EU v roce 2009.
Zdroj: Štěpánka Mrázková
Foto: Pixabay
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.