30. 5. 2012 - Podle výroční zprávy Evropské komise patří Česká republika mezi státy s mírně podprůměrnou úrovní ochrany spotřebitele. Statistiky současně hovoří o vlivu kvality podmínek spotřebitelů na celkovou úroveň ekonomiky.
Evropská komise zveřejnila pravidelnou zprávu, která posuzuje trhy jednotlivých členských zemí z pohledu ochrany spotřebitele. Podle závěrů Komise se jen polovina českých spotřebitelů domnívá, že jsou dostatečně chráněni při koupi zboží a služeb. „Jen 43 % dotázaných důvěřuje úřadům, které mají ochranu spotřebitelů na starosti. Prodejci si získali o deset procent více důvěry, ale stále to nestačí na evropský průměr“ uvádí Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest. Z průzkumu vychází nejlépe spotřebitelské organizace, jimž věří 68 % dotázaných.
Je zajímavé, že Češi oproti většině evropských obyvatel vynikají ve znalosti svých základních spotřebitelských práv. Na otázky týkající se délky záruky nebo možnosti vrátit zboží v e-shopu odpovídali nejlépe. Čeští prodejci mají horší znalosti než kupující, neboť například více než polovina z nich nevěděla, za jak dlouho mají vyřídit reklamaci. I přesto jsou ve srovnání s ostatními národy ve svých znalostech nadprůměrní. Miloš Borovička ke vztahům prodávajících a jejich klientů dodává: „Obdobné zkušenosti získali i poradci na naší bezplatné poradenské lince. Spotřebitelé mají základní přehled o svých právech a s naší pomocí porozumí i složitějším problémům. Prodejci ale často nechtějí jejich argumentaci slyšet a trvají na svém mnohdy nesprávném výkladu zákonů.“
Podle závěrů Evropské komise nicméně dochází k pozvolnému zlepšení podmínek českých spotřebitelů oproti předchozím rokům. Na dosažení evropského průměru to ovšem stále nestačí.
Celkové hodnocení České republiky a přehled toho, jak si čeští spotřebitelé stojí v ochraně a znalosti svých práv ve srovnání se sousedními státy, je k dispozici na stránkách www.dtest.cz/srovnani-eu2012.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.