12. 03. 2021 - ČR - Smlouvu o dodávkách elektřiny či plynu lze uzavřít i ústně, čehož hojně využívají někteří dodavatelé. Někdy však dochází k tomu, že spotřebitel ani neví, že novou smlouvu, případně dodatek k ní uzavřel slůvkem „ano“, jímž reagoval na otázku dodavatele.
Jindy je k podpisu dotlačen kurýrem, který doveze po telefonickém rozhovoru listinnou podobu smlouvy a trvá na jejím okamžitém podpisu. Jak se v takovém případě bránit?
Vše může začít zcela nevinně. Dodavatel vám zavolá s tím, že ho zajímá, zda jste spokojeni s obdrženým vyúčtováním spotřebovaných energií. Odpovíte, že ano. Poté následuje otázka ohledně spokojenosti s vaším stávajícím produktem. Telefonní operátor vám následně nabídne, že je k dispozici jiný produkt, který je pro vás vzhledem ke spotřebě výhodnější, a ušetří vám tak několik stovek či i tisíce korun ročně. Pokud budete s novým produktem souhlasit, změníte smlouvu. „Ovšem o podmínkách této nové smlouvy v daném okamžiku nic nevíte. Může například dojít ke změně trvání smlouvy z doby neurčité na určitou. Ze smlouvy sjednané na dobu určitou přitom nebývá tak jednoduché se vyvázat, navíc je často spojená s několikatisícovou smluvní pokutou za její předčasné ukončení,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Někteří dodavatelé si spotřebitele „pojistí“ tak, že po telefonátu vyšlou kurýra se smlouvou, který trvá na jejím podpisu s argumentací, že již přece spotřebitel smlouvu telefonicky uzavřel a podpis je pouhou formalitou.
Jak se takové smlouvy zbavit, jestliže zjistíte, že jste se unáhlili? Jak pro smlouvu sjednanou po telefonu, tak podepsanou kurýrovi platí, že od ní lze jako od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory dodavatele odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Přičemž tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o právu na odstoupení poučen, maximálně o jeden rok. Nestihnete-li včas od smlouvy odstoupit, můžete ji ještě vypovědět ve lhůtě 15 dní od zahájení dodávek, jestliže jste smlouvu uzavřeli s novým dodavatelem energií.
Užitečné může být pořízení si nahrávky rozhovoru s dodavatelem. „Řada lidí stále žije v přesvědčení, že hovory si nelze nahrávat. Ovšem pokud má nahrávka později sloužit jako důkaz o tom, že jste smlouvu neuzavřeli, je to přípustné,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Přiveze-li vám smlouvu kurýr, který trvá na podpisu, můžete argumentovat tím, že na vás byl vyvíjen nátlak, čímž se dodavatel dopustil užití zakázaných agresivních praktik. Stejně tak je nekalou praktikou neseznámení se všemi podmínkami smlouvy uzavírané přes telefon. Za to může být dodavateli energií uložena pokuta až několik miliónů korun od Energetického regulačního úřadu.
Ani hrozba vysokých pokut však některé dodavatele od tohoto jednání neodradí. Je proto důležité, aby se spotřebitelé bránili. Na spotřebitelskou poradnu dTest se obracejí ti, již hledají pomoc s řešením. Přesto je mnoho spotřebitelů, kteří si řeknou, že udělali
chybu a za chyby se platí. To ovšem nahrává dodavatelům energií, kteří zakázané nekalé praktiky dále využívají vůči dalším spotřebitelům.
Pomoci spotřebitelům před nepoctivými dodavateli energií by měla novela energetického zákona, která je právě projednávána Poslaneckou sněmovnou. „Novela posiluje ochranu spotřebitelů například tím, že rozšiřuje právo ukončit smlouvu bez peněžité sankce. Co se týče smluv uzavíraných po telefonu, zavádí povinnost bezodkladně předložit zákazníkovi jejich písemné vyhotovení. Ovšem ani ta nejlepší právní úprava nepomůže, pokud se spotřebitelé nebudou svých práv dovolávat,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
Zdroj: dTest, o.p.s.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.