Štamgast & Gurmán

Čajovny skomírají

Čajovny skomírají

14. 04. 2021 - ČR - Věděli jste, že Česká republika je čajovou velmocí? S počtem více než 200 čajoven je totiž v tomto ukazateli na hlavu nejsilnější na celém světě. Češi si čajovny oblíbili krátce po sametové revoluci a láska ke kvalitnímu sypanému čaji z různých koutů světa podávanému ve stylovém prostředí je už neopustila. Česká čajovna je zkrátka globálně unikátní kulturní fenomén!

O to víc zamrzí, jak tvrdě současná koronavirová krize na tuzemské čajovny dopadá. Mnohé z nich se totiž po roce restrikcí zmítají v existenčních potížích. Některé už nadobro zavřely, jinde se ale snaží bojovat jako řada dalších gastronomických podniků třeba otevřeným výdejním okénkem nebo provozem jednoduchého e-shopu.

Čajová komunita proto na sklonku zimy přišla s podpůrnou kampaní nazvanou Rize z krize, k níž se připojila padesátka čajoven po celém Česku. Jejím cílem je přivést k čajovým okýnkům co nejvíce lidí, kteří podnik podpoří zakoupením kelímku tureckého černého čaje Rize s sebou.

„Čaj z regionu Rize jsme vybrali pro jeho snadnou přípravu, příznivou cenu, přístupný chuťový profil a působivé euforizující účinky. Pro nepravidelné konzumenty čaje může být zajímavou alternativou ke kávě,“ uvedl Jiří Boháč, jeden ze strůjců kampaně a vedoucí skupiny Czech Teatenders, která pod křídly České barmanské asociace sdružuje české teatendery.

Mapu zapojených čajoven naleznete na webu rizezkrize.cz. „Zároveň chceme obdobím bude i rok 2019, který ještě nebyl poznamenán pandemií. Na druhou stranu vláda nevyslyšela požadavky zástupců postižených oborů, aby podniky do deseti zaměstnanců byly kompenzovány částkou odpovídající 90 % jejich ztrát a u ostatních podniků 70 %. Evropská pravidla to přitom umožňují. Zároveň vláda nakonec rozhodla, že program mohou čerpat pouze firmy, jimž propadly tržby minimálně o 50 %, nikoliv původních 30 %. Nárok na podporu tak nebudou mít ti, kdo se snažili své ztráty minimalizovat. Kompenzace tedy kvůli snaze vlády vydat co nejméně prostředků na podporu postižených oborů opět minou část podnikatelů v gastronomii a ubytovacích službách. všechny vyzvat, aby kampaň pomáhali šířit na sociálních sítích pod hashtagem #rize_z_krize. Věříme, že se nakonec podaří udržet jedinečnou kulturu českých čajoven při životě,“ dodal Jiří Boháč.

Text: Michael Lapčík, Česká barmanská asociace, foto: CBA

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz