07. 02. 2022 - ČR - Na předposledním místě v Evropě – tak na tom Praha byla z hlediska obsazenosti otevřených hotelů během uplynulého roku ve srovnání pětatřiceti metropolí.
Zatímco celoevropský průměr podle dat společnosti STR přesáhl 43 procent, v Praze bylo obsazeno jen 26 procent hotelových kapacit, jež byly v provozu. Oproti předcházejícímu roku jde o 26procentní zlepšení, tržby za dostupný pokoj (RevPAR) loni meziročně vzrostly o 36 procent. Je to však čtvrtinová hodnota proti předkrizovému roku 2019, obsazenost je třetinová.
Přesto se hoteloví operátoři o Prahu stále silně zajímají – je pro ně nejpopulárnější v celém regionu CEE. Věří totiž v dlouhodobý potenciál výkonnosti zdejšího hotelového trhu nad rámec krátkodobého pandemického výkyvu. Transakcí je kvůli nedostatku hotelů na prodej stále málo, významný není ani objem nové výstavby. Nové hotely se otevřou především v luxusním segmentu. Celkové zotavení sektoru čekají hlavní hráči v roce 2024.
V předkrizovém roce 2019 byla Praha s téměř 80procentní obsazeností hotelů pátá nejlepší v Evropě. Omezení spojená s koronavirovou krizí na ni však tvrdě dopadla: předloni byla s 21 procenty na posledním místě, loni s 26 procenty předposlední. Hůře na tom loni byla už pouze Bratislava s 22 procenty. Ani vánoční a silvestrovská sezóna vývoj loňského roku nezachránila: přestože hodnota obsazenosti byla v Praze v prosinci 29 procent, tedy více než 3,5krát vyšší než v prosinci 2020, a hodnota RevPAR dokonce téměř šestkrát vyšší, oproti prosinci 2019 byly oba údaje zhruba třetinové.
Na opačném konci loňského evropského žebříčku obsazenosti otevřených hotelů je s 59 procenty Moskva, nadpoloviční hodnoty dosáhl ještě Istanbul, Edinburgh a Manchester. Tato čtyři města žebříčku vévodila také v prosinci 2021, kdy všechna přesáhla 60procentní míru obsazenosti.
David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Praha stále významně trpí protipandemickými omezeními, doposud do ní nejsou obnovena všechna letecká spojení. Oproti jiným zemím, jako je například Polsko, je pro český trh zásadní a dominantní mezinárodní turistika, která stále chybí. Navíc se u nás loni nekonaly významné události, jako bylo třeba v Budapešti fotbalové EURO.“
Zdroj: CUSHMAN&WAKEFIELD
Ilustrační foto: Pixabay
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.