Štamgast & Gurmán

dTest: Pozor na mobilní aplikace určené k ždímání telefonního účtu

dTest: Pozor na mobilní aplikace určené k ždímání telefonního účtu

21. 08. 2023 - ČR - Senior si chce stáhnout do mobilního telefonu aplikaci například na měření krevního tlaku nebo čtečku QR kódu. Tato běžná situace může vést k registraci k placené službě, aniž to spotřebitel skutečně zamýšlel.

Říká se: „Dvakrát měř a jednou řež.“ Platí to dvojnásob i v situacích, kdy si spotřebitel chce stáhnout novou aplikaci do svého chytrého mobilního telefonu. „Spotřebitel by měl mít vždy jasno v tom, jaký je obchodní model dané aplikace, tedy jak tato mobilní aplikace jejímu poskytovateli vydělává,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Pozor si musí dávat zejména senioři, ale i rodiče menších dětí, protože tyto skupiny spotřebitelů jsou často důvěřivější nebo nepozornější než ostatní spotřebitelé.“

Některé aplikace a jejich služby jsou zdarma, respektive na první pohled se za ně nemusí ničím zaplatit, jiné vyžadují přímou platbu a další mohou uživateli strhávat peníze z kreditu nebo mu navýší jeho pravidelné měsíční vyúčtování u mobilního operátora formou odesílání prémiových SMS.

Neplatí, že to, za co spotřebitel nemusí přímo zaplatit, je opravdu zdarma. Aplikace do mobilního telefonu je specifický počítačový program, který někdo napsal a ke kterému někdo drží majetková práva. „Málokdo bude tvořit a nabízet mobilní aplikaci jen pro potěšení, většinou je cílem prostřednictvím takové aplikace vydělávat peníze,“ pokračuje ve vysvětlování Eduarda Hekšová a doplňuje: „Spotřebitelé platí za aplikaci a její službu nejčastěji tím, že jim v této aplikaci vyskakují reklamy, případně tak, že data o spotřebiteli a jeho preferencích jsou prodána někomu dalšímu.“

„V naší bezplatné poradně a ve službě VašeStížnosti.cz nás kontaktují spotřebitelé, kteří jsou nedobrovolnými zákazníky služeb placených mobilních aplikací, které jim formou odesílání prémiových SMS vysávají jejich peníze,“ uvádí Eduarda Hekšová a pokračuje: „Z množství těchto stížností a žádostí o radu lze usoudit, že ze strany poskytovatelů těchto služeb, často sídlících v zahraničí, může jít o nekalý obchod s nepozorností spotřebitelů, kteří se původně k mobilní aplikaci chtěli pouze zaregistrovat.“

Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

 

Zdroj: dTest

Ilustrační foto: Pixabay

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz