Štamgast & Gurmán

dTest: Zranitelní spotřebitelé jsou stále obětí nepoctivých předváděcích akcí

dTest: Zranitelní spotřebitelé jsou stále obětí nepoctivých předváděcích akcí

16. 10. 2024 - ČR - Již dlouhá léta varujeme spotřebitele před šmejdy – nepoctivými prodejci, kteří zneužívají důvěry zákazníků a obcházejí zákon. Spotřebitelům prodávají rozličné produkty s pochybnou kvalitou a přehnaně vysokou cenou způsobem, který znemožňuje následné vrácení zboží.

Prodejci v minulosti tlačili spotřebitele do koupě těchto produktů nejčastěji skrze předváděcí akce, někteří však později své působení přesunuli na internet. Je tak dobře, že za uplynulých deset let došlo k větší míře medializace těchto praktik, kontrole a sankcionování ze strany České obchodní inspekce a osvětě zranitelných spotřebitelů. I přesto se však se šmejdy a jejich pochybnými předváděcími akcemi stále setkáváme.

Oslovení na ulici, výlet i návštěva doma

Spotřebitelé jsou v právním vztahu s podnikatelem ve slabší pozici. Z tohoto důvodu jim zákon poskytuje větší míru ochrany. Zejména jim dává možnost odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, tedy vrátit zboží podnikateli a dostat od něj nazpět peníze. Ale pozor! Ne každá předváděcí akce je zároveň prodejem mimo obchodní prostory, a toho právě šmejdi využívají.

Obecně vzato, o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory se jedná, pokud je uzavřena mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání za současné fyzické přítomnosti podnikatele i spotřebitele. Nezáleží přitom, zda nabídku učinil podnikatel, nebo spotřebitel. Může se tak stát na ulici, v restauraci nebo i u spotřebitele doma. Zákon dále výslovně zmiňuje, že o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory jde v situaci, kdy si spotřebitel zboží zakoupí během výletu, který podnikatel zorganizoval za účelem propagace a prodeje svého zboží.

A ačkoliv se může zdát, že jde o protimluv, smlouva uzavřená mimo obchodní prostory může být za určitých podmínek uzavřena i v obchodních prostorách podnikatele. Jedná se o situaci, kdy podnikatel spotřebitele osloví mimo obchodní prostory, např. na ulici před prodejnou, a bezprostředně poté spolu jdou uzavřít smlouvu do obchodních prostor podnikatele. Nehraje přitom rozdíl, zda je smlouva na prodejně uzavřená písemně nebo jiným způsobem.

„Ve všech výše zmíněných případech může spotřebitel odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od uzavření smlouvy či od okamžiku převzetí zboží. Pokud je smlouva uzavřená na výletě organizovaném za účelem prodeje zboží či během podomního prodeje, spotřebitel může odstoupit ve lhůtě 30 dnů,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

„Pokud si spotřebitelé neví v této oblasti rady, případně již podobnou smlouvu uzavřeli, mohou se obrátit na spotřebitelskou poradnu organizace dTest na čísle 299 149 009 či elektronicky. Využít mohou také službu smírného řešení sporů VašeStížnosti.cz,“ uzavírá Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

 

Zdroj: dTest

Ilustrační foto: Pixabay

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz