20.02.2025 - ČR - Evropská unie schválila nařízení o obalech a obalovém odpadu PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), které má ambiciózní cíl – snížit objem obalového odpadu, harmonizovat pravidla pro obaly v celé EU a podpořit oběhové hospodářství.
Nové předpisy znamenají zásadní změny pro výrobce, obchodníky, hotely i restaurace. Od roku 2030 budou zakázané jednorázové plastové obaly na čerstvé ovoce a zeleninu, jednoporcová balení smetany do kávy, kečupu či hořčice a miniaturní hotelové toaletní potřeby.
S účinností nového nařízení se již nebudou moci v sektoru HoReCa používat jednoporcová balení pro máslo, pomazánky, marmelády, smetanu do kávy, dresinky, kečupy a další podobné výrobky. Nejde jen o kosmetiku, ale především o obaly na potraviny, kde je kladený důraz na udržitelnost a ochranu životního prostředí.
„Tato změna je součástí širší strategie udržitelnosti, která má za cíl snížit produkci odpadu. Restaurace a hotely budou muset hledat nové způsoby servírování těchto potravin – například ve větších opakovaně použitelných nádobách. Nařízení se ale nevztahuje plošně na všechny – v některých zařízeních, jako jsou nemocnice a léčebny dlouhodobé péče, mohou jednoporcová balení zůstat,“ vysvětluje Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba. Hotely, wellness centra a další provozovny v rámci HoReCa sektoru se však do výjimek neřadí a budou muset přejít na alternativní řešení.
Nařízení PPWR tedy znamená revoluci jak v balení potravin, tak i kosmetiky. Hotely se budou muset rozloučit s miniaturními šampony a sprchovými gely a přejít na větší plnitelná balení. Restaurace a kavárny už nebudou moci automaticky nabízet jednoporcová balení smetany, kečupu či hořčice – řešením můžou být právě větší sdílené nádoby nebo jiné udržitelné alternativy. Také označování obalů by se mělo sjednotit napříč celou Evropskou unií, aby bylo spotřebitelům jasné, kam který obal patří, a aby se zabránilo různorodému značení, jaké je dnes například ve Francii a Itálii.
„Tyto změny představují výzvu, ale také příležitost pro inovace v celé šíři oborů. My všichni se musíme připravit na úpravy v používaných materiálech a zároveň efektivně komunikovat se svými zákazníky. Je klíčové, aby vaši zákazníci chápali důvody těchto změn, a jak přispívají k udržitelnosti. Doporučujeme proto hledat alternativní řešení obalů a informovat své hosty o přínosech těchto kroků pro životní prostředí,“ uzavírá Iva Werbynská. Více informací najdete na www.syba.cz.
Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.