Štamgast & Gurmán

Dobře už bylo!

Dobře už bylo!

7. 6. 2013 - ZLÍNSKÝ KRAJ - Toto vzkázal ekonom Petr Zahradník podnikatelům v cestovním ruchu. Cestou dalšího rozvoje je podle něj nový přístup k projektům i nový systém jejich financování

Do rozvoje cestovního ruchu ve Zlínském kraji bylo v období let 2007 až 2012 investováno 7 mld Kč, a to převážně z evropských zdrojů. „Tato podpora byla skutečně velkorysá a nebude se opakovat. V tomto případě platí, že dobře už bylo,“ komentoval výsledky své rozsáhlé analýzy ekonom Petr Zahradník. Studii o vývoji cestovního ruchu v kraji s predikcí dalšího vývoje si u něj objednala Centrála cestovního ruchu Východní Moravy (CCRVM), která ve spolupráci s Czech Convention Bureau uspořádala v luhačovickém hotelu Ambra s Petrem Zahradníkem seminář. Na něm Petr Zahradník komentoval výsledky analýzy před pracovníky z oblasti cestovního ruchu, podnikateli i zástupci veřejné správy.

 

00792-zahradnik.jpg

„Máme zájem na tom, aby se odborná veřejnost seznámila s reálnými fakty. Dnešní výměna zkušeností a názorů byla podle mnohých účastníků přednášky klíčová pro jejich další strategické rozhodování,“ shrnula nadšené reakce publika Dana Daňová, ředitelka CCRVM. Zahradník seznámil účastníky s předpokládaným vývojem příštího programovacího období EU, v němž skončí Regionální operační programy (ROP) a nahradí je integrovaný IROP. „Podpora cestovního ruchu v něm bude obsahově významně odlišná,“ upozornil Zahradník a dodal, že nově budou muset projekty respektovat zejména územní přístup a identifikovat přínosy pro celé dané území. „Jednoduše nepůjde o rekonstrukci izolovaného hotelu, ale o jeho propojení v rámci územního celku, se sjezdovkou, cyklostezkami, službami i okolní přírodou. Hotel musí být nositelem dalšího rozvoje,“ vysvětlil územní princip Zahradník.

„Pro podnikatele budou připraveny také nové způsoby finanční podpory, takzvané návratné nástroje, se kterými u nás zatím nemáme příliš zkušenosti,“ konstatoval. Tato nová cesta podpory investic bude fungovat na bázi finančně výhodných půjček z rozvojových fondů. „Na vše, co jste se o projektech za těch uplynulých sedm let naučili, můžete zase v klidu zapomenout,“ okomentoval s nadsázkou nová pravidla evropské podpory Zahradník.

Od roku 2007 bylo do rozvoje cestovního ruchu ve Zlínském kraji průměrně investováno ročně 1,6 mld Kč, což představuje 0,7 % regionálního HDP a 2,5 % všech investic v celém kraji. Pro porovnání, v rámci celé ČR bylo za 7 let proinvestováno v cestovním ruchu 25,5 mld Kč, což ročně představuje asi 3,5 mld Kč, tedy pouze 0,1 % HDP. „Přesto bylo využití fondů EU významným protikrizovým a prorůstovým faktorem,“ dodal Zahradník. Ve Zlínském kraji byla celá čtvrtina investic směřována do výstavby či rekonstrukce hotelů a wellness zařízení, další významnou část představovalo budování cyklostezek, koupališť a podpora kulturních, sportovních a společenských aktivit.

Zahradník se ve své přednášce zaměřil také na typologii cestovního ruchu a statistické údaje o návštěvnosti regionu v uplynulých letech. „Cestovní ruch není jen náplní volného času, velmi významnou složku tvoří profesionální, firemní cestovní ruch. Jednání o investicích, výměna zkušeností, vzdělávání zaměstnanců, pracovní porady a incentivní pobyty mají i přes výraznou elektronizaci komunikace stále větší význam“, uvedl.

Rostoucí kvalita infrastruktury ve svém důsledku vede ke zvýšení počtu zahraničních hostů. „Zlínský kraj vykázal od roku 2010 v souhrnu až čtyřicetiprocentní nárůst zahraničních návštěvníků, zejména z Ruska,“ upozornil na jedno ze specifik regionu Zahradník. Jak dodal, i když podíl cizinců mezi všemi návštěvníky kraje činí maximálně 14 procent, jejich útraty jsou čtyřnásobně vyšší než u rezidentů. „Povzbuzením pro tento sektor by jistě bylo rozvolnění vízové politiky státu,“ podotkl. Celková návštěvnost Zlínského kraje má přes ekonomickou krizi stále mírně stoupající úroveň. „Vzhledem ke stále se zkracující době pobytu by hoteliéři potřebovali získat také bonitní tuzemskou klientelu, protože nejvyšší využití lůžek vykazují kategorie čtyř a pěti hvězdičkových hotelů,“ dodal Zahradník. Zde se podle něj dají skvěle využít také věrnostní programy, protože finanční bonusy si tito hosté nějak zaslouží. „Na rozdíl od slevových portálů, kde jsou slevy na cestování nabízeny permanentně a postrádají krátkodobý motivační faktor a odrážejí se často na klesající kvalitě služeb,“ uvedl svůj osobní názor Zahradník.

Prezentace přednášky P. Zahradníka je k dispozici na stránkách www.eastmoravia.com. Krátké video a fotogalerie najdete na www.facebook.com/vychodnimorava

Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2024, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz